Z – Projekt o pracach Zaginionych/Zniszczonych/Zaniedbanych a takĹźe Zapomnianych i ZnikajÄ
cych [TytuĹ roboczy]
Koordynacja: Waldemar Pranckiewicz
Projekt dotyczy odczarowania powszechnego mniemania o sztuce jako wytworach, ktĂłre pozostawione same sobie, trwajÄ wieki, po czym kupione, podarowane lub odkryte na nowo trafiajÄ na piedestaĹ lub sale muzealne. Proces rozpadu jest czÄĹciÄ kaĹźdej pracy, a dodatkowo kaĹźda realizacja lub grupa prac jest uwikĹana w specyficzne ukĹady siĹ i relacji.
GĹĂłwnym celem projektu jest ukazanie róşnych wzorĂłw/scenariuszy zaginiÄÄ, zniszczeĹ czy ogĂłlnie pojÄtych zaniedbaĹ. Sytuacje brane pod uwagÄ to: nieumyĹlne wypadki, symulowane zniszczenia, przypadki zaginiÄÄ i zwiÄ zane z tym okolicznoĹci, ideologiczne interwencje, instytucjonalne i indywidualne zaniedbania. Projekt bÄdzie takĹźe poruszaĹ kwestiÄ przechowywania i archiwizacji prac artystycznych.
Rezultatem badania bÄdzie publikacja ksiÄ Ĺźkowa oraz nie wykluczone, iĹź seria prac wizualnych.
Omawiani artyĹci i przypadki/zjawiska/prace. Zestaw uaktualniany – Luty 2012.
- Ikonoklazm, dawny i wspĂłĹczesny, np. zniszczenie posÄ gĂłw Buddy w Bamianie w 2001 roku.
- ZaginiÄcia/zniszczenia spowodowane konfliktami zbrojnymi, Katarzyna Kobro, Gustav Klimt, wojenne grabieĹźe.
- Strategia niszczenia jako sposĂłb artykulacji (takĹźe uĹźycia procesu degradacji), min. Robert Rauschenberg, Dieter Roth, Gordon Matta-Clark, Martin Kippenberger, Monika Sosnowska, Zbigniew Libera, Tomasz Sikorski, Hollis Frampton, Adam MarczyĹski, Wolf Vostell (DĂŠcollage), Gustav Metzger, artyĹci uczestniczÄ cy w sympozjum Destruction in Art, London, 1966.
- Wypadki i katastrofy, min. Marcel Duchamp, Bas Jan Ader, poĹźary, powodzie.
- Ĺwiadome/nieĹwiadome zniszczenia i zaniedbania, min. Jacob Epstein, Naum Gabo, Martin Kippenberger, Kijewski/Kocur, Zbigniew Libera, Richard Serra, Alexander Rodchenko, Waldemar Pranckiewicz, Richard Prince, Tomasz Sikorski.
W przypadku zainteresowania projektem i ew. sugestiami poproszÄ o kontakt pisemny: prancek@go2.pl
InteresujÄ
mnie zwiÄ
zane z tematem materiaĹy tekstowe i wizualne, jestem otwarty na spotkania, rozmowy telefoniczne lub przez Internet.
BIBLIOGRAFIA
– Gamboni, Dario, The Destruction of Art, Iconoclasm and Vandalism since the French Revolution, Reaktion Books, 1997
– Failure, edited by Lisa Le Feuvre, Documents of Contemporary Art series, Whitechapel Gallery and The MIT Press, 2011
– Stiles, Kristine, The Story of the Destruction in Art Symposium and the âDIAS affectâ. Published in Sabina Breitwieser, ed., Gustav Metzger. Geschichte Geschichte (Vienna & Ostfildern-Ruit: Generali Foundation and Hatje Cantz Verlag, 2005). p. 41-65.
– Katarzyna Kobro 1898 â 1951, Henry Moor Institute, Leeds, 1999